«NRK-øya» er reddet
Etter iherdig arbeid og en vellykket kampanje fra en av Regnskogfondets partnerorganisasjoner er Mentawai-øyene i Indonesia nå reddet fra palmeoljeindustrien.
Skogen på Mentawai utenfor kysten av Sumatra i Indonesia står
fortsatt frodig og intakt, men øyene og innbyggerne har lenge
vær truet av planene om å opprette palmeoljeplantasjer. Øygruppen er
kanskje mest kjent for det norske folk gjennom NRK-serien
«Den store reisen» hvor en familie fra Lofoten bodde i den lille landsbyen Buttui på øya Siberut og levde på tradisjonelt vis i flere uker.
For noen år tilbake delte de lokale myndighetene ut fire lisenser på øyene Siberut, Sipora og Pagai til selskaper som ønsket
å opprette palmeoljeplantasjer.
Les mer om vårt arbeid i Indonesia.
Færre konflikter
I fjor ble to av disse lisensene kansellert, og i år kom gladnyheten om at også de siste to lisensene er kansellerte. Det betyr at planene om å opprette palmeoljeplantasje på Mentawai-øyene er skrinlagt og at 100 000 hektar skog nå er reddet.
- Dette er en stor fjær i hatten til vår lokale samarbeidspartner YCMM (Yayasan Citra Mandiri Mentawai) som har jobbet dag og natt med å redde øyene fra palmeoljeindustrien i flere år nå. Spesielt hyggelig er det at myndighetene lytter til lokalbefolkningen som lenge har kjempet for at skogen må bevares, sier Lorelou Desjardins, prosjektansvarlig for Sørøst-Asia i Regnskogfondet.
I tillegg til å kansellere de fire plantasjetillatelsene insisterer nå lokale myndigheter på at ingen flere palmeoljeselskaper skal få lov til å opprette plantasjer på øyene. Trusselen er dermed borte og innbyggerne kan puste lettet ut.
- Dette minsker presset på skogen, og vil redusere konfliktnivået mellom de lokale myndighetene og de ulike landsbyene. Palmeoljeselskapene har lenge bidratt til konflikter mellom de som vil la skogen stå, og de som vil ha mer penger, sier Kortanius, en av grunnleggerne av YCMM.
Flere seire
Palmeoljeindustrien er hovedårsaken til at regnskogen ødelegges i Indonesia, og mange palmeoljeselskaper bruker vold og ulovlige metoder for å ta skogen fra urfolk og andre lokalsamfunn.
Derfor opprettet Regnskogfondet en palmeoljekampanje i 2012 for å sette fokus på problemene som industrien forårsaker. Kampanjen
fokuserte på det høye forbruket av palmeolje i norske matvarer, og i innen kampanjen feiret sitt ettårsjubileum var to tredjedeler av palmeoljeforbruket redusert.
Siden det har det kommet flere viktige seire – fra Oljefondets uttrekk av 23 palmeoljeselskaper til lovnader fra miljøverstingen Wilmar om null avskoging i selskapets fremtidige palmeoljeproduksjon.
-
Dette viser at kampen for regnskogen nytter. Ved å mobilisere norske
forbrukere og bedrifter, engasjere myndigheter og investorer
og bruke lokalkunnskapen til våre partnere har vi fått til gode
resultater, sier Lorelou Desjardins i Regnskogfondet.