Tropisk tre i båter

Teak og andre tropiske tresorter brukes til båtdekk og interiør i fritidsbåter. Den omfattende etterspørselen har ødelagt store regnskogsområder.

Tre fritidsbåter på rekke og rad sett bakfra.

BÅTLIV: Nyt havet med god samvittighet i en båt uten tropisk tømmer.

Alle som skal kjøpe ny båt bør unngå tropisk trevirke og velge alternative materialer.

Tømmerhogst og plantasjer er to av de viktigste årsakene til at regnskogen forsvinner. Store områder hogges hvert år i jakten på kostbare tresorter, og fører både til tap av biologisk mangfold og store utslipp av klimagasser. Noe av dette tømmeret finner veien til det norske fritidsbåtmarkedet.

Slik tar du et miljøvennlig valg

Heldigvis er det mulig å være en miljøbevisst båtkjøper. Alle forhandlere lar nemlig ikke regnskogen seile sin egen sjø. De fleste norske båtprodusentene selger flere båttyper som er laget helt uten tropisk trevirke. Nordiske og andre ikke-tropiske tresorter er gode alternativer til regnskogtømmer. Det finnes også mange syntetiske materialer å velge mellom.

Bli regnskogvokter! Ikke la regnskogen seile sin egen sjø.

For få år siden var det nesten umulig å finne mellomstore fritidsbåter uten regnskogtømmer. Regnskogfondets arbeid har imidlertid ført til at båtbransjen har skjerpet seg, og flere ikke-tropiske materialer har kommet på markedet.

Det er likevel et problem at mange forhandlere ikke tør å ta risikoen ved å lansere en båt uten tropisk trevirke. Ytterst få kunder etterspør nemlig et alternativ til teak, og forhandlere er redd for at kjøperne skal forsvinne hvis de fjerner teaken fra båtene sine.

Det er her du kan gjøre en forskjell. Hvis du skal kjøpe båt: Velg en båt uten tropisk tømmer!

Sertifisering ikke godt nok

Regnskogfondet har laget en liste over tropiske tresorter som vi oppfordrer forbrukere til å sjekke. Disse tresortene bør unngås enten man skal kjøpe båt, hagemøbler, kjøkkeninteriør, byggemateriale eller andre produkter. Teak, iroko og mahogni er de mest utbredte i båtverdenen.

Det finnes flere sertifiseringsordninger for tropisk tømmer. Men fordi ingen av de eksisterende sertifiseringssystemene og miljømerkene gir i dag en troverdig garanti for at tropisk trevirke hogges forsvarlig, anbefaler Regnskogfondet at man unngår all bruk av tropisk tømmer.

Tips oss!

Send oss tips på Facebook, Twitter eller på epost anjaly@regnskog.no hvis du finner tvilsomme tresorter i butikken.

Se opp for disse tresortene:

  • Teak vokser opprinnelig i tropisk skog i Myanmar, Thailand, India og Laos. Hogst av naturteak og enorme teakplantasjer er et alvorlig problem for regnskogene i Sørøst-Asia. Mye ulovlig naturteak finner veien til europeiske markeder. Den såkalte Burma-teaken er spesielt problematisk. Teakplantasjene på Java i Indonesia er blant verdens mest kjente plantasjer, og har lenge forsynt verdensmarkedet med teak. Driften av plantasjene er i dag ute av kontroll, og kjennetegnes av alvorlige miljøproblemer og sosiale konflikter. Tømmerplantasjer anlegges ofte på bekostning av regnskogen.
  • Iroko vokser i Vest-Afrika og går iblant under kallenavnet «afrikansk teak». Dette er misvisende, ettersom tresorten ikke er beslektet med teak. Iroko er klassifisert som sårbar på rødlista til International Union for Conservation of Nature and Natural Resources (IUCN).
  • Mahogni er en fellesbetegnelse for både amerikansk og afrikansk mahogni. Afrikansk mahogni deles igjen inn i tresortene sipo, sapelli og khaya. Amerikansk mahogni vokser i tropiske områder i Amerika og Karibia. Flere av artene av både amerikansk og afrikansk mahogni er truet.

De mest brukte alternativene til tropisk tømmer

  • Ikke-tropiske tresorter: Kirsebær, valnøtt, ask og eik er noen av tresortene som brukes i båtinteriør. Utendørs brukes det sjelden ikke-tropiske tresorter, men det finnes noen ytterst få båtforhandlere som tilbyr kebony (lønn) eller varmebehandlet ask.
  • Plast, glassfiber og andre kunststoffer: De totalt dominerende materialer som benyttes i båtproduksjon, og benyttes i tilnærmet alle nye fritidsbåter som produseres i dag, enten det er motorbåter eller seilbåter.

Mindre båter lages ofte utelukkende av plast og andre kunstmaterialer, laminater og lignende i dørk, innredning og så videre. Noen av båtprodusentene benytter også dette som standard i større båter.

Det finnes mange syntetiske materialer som kan erstatte tropisk tømmer i båter, både inne og ute. Disse har ulike navn hos forskjellige båtforhandlere, og omtales blant annet som laminat, plast, komposittmateriale, synteak, flexiteak, duradeck, thinline, estech og lignende. Noen av plastproduktene oppkalles etter tresortene de ligner på (mahogni, wengé, teak), så det kan være lurt å spørre forhandleren hvis du er i tvil.

Bli regnskogvokter! Ikke la regnskogen seile sin egen sjø.